Pages

Wednesday, December 1, 2010

Bersenam amalan jaga kesihatan

TIDAK kira tua atau muda, aktiviti mengeluarkan peluh atau bersenam mesti dijadikan amalan. Kesihatan tidak akan terpelihara hanya dengan mengawal pemakanan sebaliknya rutin senaman perlu dilakukan secara sistematik. Aktiviti ringan seperti membersihkan kediaman mampu membakar lebihan kalori.

Sibuk bukan alasan tidak sempat beriadah kerana individu seharusnya memperuntukkan masa untuk melakukan aktiviti menyihatkan. Anda tidak perlu mendaftar menyertai gimnasium atau mengupah jurulatih peribadi, sebaliknya senaman ini dapat dilakukan ketika melakukan aktiviti seharian.

Namun, jika individu berkemampuan sama ada dari segi kewangan atau pembahagian masa, tidak salah memperuntukkan sedikit wang bagi tujuan pendaftaran. Malah ramai berpendapat penyertaan ke pusat senaman adalah semata-mata mahu mendisiplinkan diri dan memastikan mereka tidak culas bersenam.

Walau apa jua keadaan dan situasi, anda masih boleh mengeluarkan peluh ketika melaksanakan tugasan membersihkan kediaman. Lakukan secara berkumpulan terutama bersama keluarga, selain baik untuk keperluan kesihatan, kerjasama ini mengukuhkan lagi ikatan kasih sayang kita sesama ahli keluarga

Pembakaran kalori mengikut aktiviti

Aktiviti rutin
# Cuci kereta 45 hingga 60 minit.
# Cuci tingkap atau lantai 45 hingga 60 minit.
# Berkebun 30 minit.
# Tolak kereta sorong anak dua kilometer 30 minit.
# Berjalan dua kilometer dalam tempoh 30 minit.
# Turun naik tangga 15 minit.

Aktiviti sukan
# Volleyball 45 hingga 60 minit.
# Bola keranjang 45 hingga 60 minit.
# Berbasikal lima kilometer dalam tempoh 30 minit.
# Menari 30 minit.
# Berenang 30 minit.
# Lompat tali 15 minit.
# Berlari dua kilometer 15 minit.
# Aerobik air 30 minit.

* Setiap aktiviti yang dilakukan dapat membakar 150 kalori

1 comment: